Thursday, April 22, 2010

Why Did This Illness Choose Me?

Menetän aina kaiken energian ku jään yksin ja saan aikaa miettii tätä.. Perinnölline, kroonine ja luultavasti autoimmuunitauti.. Tää ei tapa tai mitää, mut henkisesti tää rasittaa mua iha helvetisti.. Jotenki mun ois pitäny jo aikoi sitte tajuta et oon periny tän alttiuden mut ei.. Oon sairastanu tätä jo 4 vuotta (viimeset 3 vuotta se oli iha oireeton jote en tajunnu et ees sairastan sitä ja 4 vuotta sitte se oli nii heikko ettei kukaa uskonu et se ois ollu tää sairaus, kaikkee muuta tutkittii ja todettii ja sain lääkkeet jotka ei auttanu mitää, mut se kaikki hävis melko nopeesti ja se jäi oireettomaks.. Nyt se taas puhkes ja täl kertaa tajuttii mikä tää on.. Viimesen 2 kuukauden aikana tää on vaa jatkanu leviimistä iha hirveetä vauhtii.. Merkkei löytyy koko kehosta ja luultavasti mun oikeen käden pikkurillin niveleetki o tulehtunu tän takii.. Vituttaa ja pelottaa.. Tää syö ja tappaa mua henkisesti.. Ihan ku en muutenki joutuis kestää kaikkee muutaki.. Sitte viel periytyvä, parantumaton sairaus.. 2,5-kertane riski sairastua syöpää ja muutenki mulla o 10-20% mahollisuus sairastuu Crohnin tautii.. (mun tuurilla viel sairastunki... Oon periny iha kaikki mutsin vaivat tähänki asti joten miksen tätäki?)
Netissäki sanotaa et tää sairaus vaikuttaa potilaide elämänlaatuu, suurin osa pitää tätä jatkuvana ongelmana enkä yhtää ihmettele! Jos voisin mitenkää vaihtaa ruumista nyt heti ni tekisin sen!
En vaa tänää jaksais tehä mitää.. Tää vaa masentaa iha liikaa... Mutsi ymmärtää mua osittain, mut ei mul oo muita joille voisin puhuu.. Eikä mutsillekaa voi nii useesta tai paljoo puhuu ku haluisin.. Sillä on omat ongelmansa..

Ja pitäs alkaa ettii asuntooki melko pian ku mulle o annettu aikaa 1.lokakuuta asti, sillo mun pitäs viimestää asuu muualla..

2 comments:

  1. Mitä? En oo tiennyt tästä mitään.. O_O Kiitos kun kerroit! Muistan vaan, että joskus puhuit mulle tosta äitis crohnin taudista.. :/ Mun täytyy kyll kirjottaa sulle fb:hen tästä. Oon pahoillani, etten oo tiennnyt tästä/en osaa sanoa mitään.. Mutta mulle voit AINA kertoa, kun sulla ei oo muita joille puhua.. Kyll mä kuuntelen. Munki pitäis varmaan avautua sulle mun terveys ongelmista sitte.. Yritä jaksaa <3 oot tärkee!!! *halaa*

    ReplyDelete
  2. En oo halunnu puhuu tästä yhellekää läheiselle ihmiselle, ees mun broidi ei tiiä et sairastan.. Vaa mutsi ja faija ja jotkut tutut tietää et oon sairas, mut kellää ei oo tietoo mitä sairastan.. Avaudun paremmi ihmisille jotka tunnen täysin tai en tunne lähes yhtää..

    ReplyDelete